Våre 6 messe must-haves
Du trenger 1) messevegg, 2) bord eller disk, 3) markedsmateriell, 4) takdisplay eller beachflagg, 5) give-aways og 6) video/multimedia.
Hvorfor? Vi forklarer nærmere under ⬇️
1. Messevegg
En stand kan ha 2 vegger, 3 vegger eller være frittstående. De aller fleste arrangører tilbyr en eller annen form for utstillerservice og print av duk til veggene. Det er plassbesparende, og noe vi selv hadde valgt hvis standen var liten. Har dere litt mer plass og ønsker en vegg dere kan bruke til flere anledninger, er en messevegg en god investering. Her fins det en rekke ulike varianter å velge mellom som Pop-UpS10, modulbaserte Flextile eller rammebasert Zipperwall for å nevne noen.
2. Bord eller disk
Den her gir seg selv. Dere må ha en eller annen flate der dere kan legge fra dere ting, stille ut og vise frem produkter eller markedsmateriell. Dessuten er det et naturlig sted å slå av en prat over en kaffekopp. Her finness det alt fra små bord til disker, med og uten lys.
3. Markedsmateriell
Brosjyrer, kataloger, visittkort m.m. er et must på messe. Dere trenger materiell som gjør at besøkerne husker dere. Tips: lag flyere som dere deler ut til de som kun går forbi og behold de mer kostbare trykksakene til de som faktisk viser interesse.
4. Takdisplay eller beachflagg
Vær ekstra synlig og benytt området over standen. Takdisplay er genialt og gjør det mye lettere for publikum å finne dere i det herlige kaoset. Ønsker dere et produkt med flere bruksmål er beachflagg et godt alternativ til takdisplay.
5. Give-aways
Alle liker ting som er gratis. Er det i tillegg en nyttig ting? Bingo! Bærenett (ha det bra 5-kroners plastposer 👋), mobillader, vannflaske... her fins det en drøss av produkter å velge mellom. Tenk på hvem målgruppen er. Hva hadde de likt å få? Ingen liker promo-ræl. Og for guds skyld, ikke glem godteriet eller noe annet spisbart. Undertegnede har fått servert både kruttsterk kaffe og softis på messe.
6. Video/Multimedia
Øynene våre dras til lys og bevegelse og fanger oppmerksomheten vår, uansett om vi vil det eller ikke. TV-skjerm er ofte inkludert i standpakken eller tilbys av arrangøren. Bedriftens showreel eller kanskje en demonstrasjonsvideo kan være noe som surrer og går i bakgrunnen. Før du tenker «Hjelpes meg, må vi igang med filmproduksjon nå» så slapp helt av. Hold det enkelt. En powerpoint-presentasjon med enkelt budskap som looper holder i massevis.
Dette var seks av våre messe must-haves. Et punkt, som ikke er med på listen men er like viktig, er ha et mål for messen. Er dere der for å skaffe leads, selge produkter eller bygge merkevare? Ha et klart mål og planlegg messen etter det målet. Budskap er viktig. Igjen, hold det enkelt. En til to budskap holder og gjør det mye lettere å huske dere kontra det å bli bombardert med hele produktporteføljen deres. Håndplukk de rette medarbeiderne og sørg for at de har det bra med mat og drikke. En morsom konkurranse med kul premie er en god måte å tiltrekke seg besøkere (og leads).
Helt til sist, ha det gøy og knytt nye kontakter. Det er derfor dere er der.
Trenger dere hjelp til utforming av stand eller bestilling av messemateriell. Ta kontakt!